Tempel tocht op de scooter

8 mei 2022 - Phnom Penh, Cambodja

Verkeersregels kennen ze hier niet. Meestal geld dat degene die het meeste gas geeft, is het eerste aan de overkant en dat spel heb ik gelukkig snel door op de gehuurde scooter.

Vanmorgen na het gebruikelijke ontbijt op ons gemak enkele straten door de stad gelopen naar een verhuur bedrijf van scooters. Natuurlijke zien we op tegen de helm op ons hoofd met dit weer, maar zonder zou ik niet durfen rijden. Onderweg zien we een aantal grote Toekans in de bomen zitten, die er vrolijk op los tetteren. Wanneer er eentje opvliegt zie je pas echt hoe groot ze zijn. Geweldig!

Bij het verhuur bedrijf nemen we een automaat scooter en rijden we via de grote weg langs de rivier de stad uit naar de buitenwijken van Phnom Penh.

Het mooie van zelf rijden is dat je kan stoppen wanneer je iets bijzonders ziet. en dat geldt zeker voor hier. Het ruime vierbaans wegdek is gemaakt voor twee rijen auto naast elkaar, maar in de meeste gevallen rijden ze met drie autos of met zes scooters naast elkaar. En alsof het niets is, komt er een zevende scooter nog even inhalen! De autos en scooters zijn volgeladen met van alles. Sommige auto zijn zo’n zeven meter hoog volgepropt met zakken met iets. Ook de scooters zijn soms gevaarlijk beladen. Zes trays met 24 drinkblikjes, slechts met een touwtje bij elkaar gehouden. Of vader aan het stuur met zijn vrouw en vijf kinderen achterop en ergens tussen in. Je houdt je hart soms vast hier, maar het hoort bij de cultuur denk ik. We hebben het vaker gezien in Azië.

Onderweg wordt er geregeld gestopt bij diverse tempels. De ene groot de ander klein. De ene somber, de ander prachtig uitgedost. Bij elke tempel staat het vol met winkeltjes waar je iets te eten en drinken of een offer bloem kan aanschaffen.

Een van de tempels bevindt zich hoog op een berg, waardoor we een mooi uitzicht hebben naar Phnom Penh in de verte. Bij een grotere maar sombere tempel iets verderop laten we ons zegenen door een buddhistische monnik. Met een soort grote brede kwast welke hij telkens in een schaal heilig water doopt, besprenkeld hij ons volledig nat. Ondertussen doet hij een gebed opzeggen die behoorlijk lang duurt. En na de zegening worden we toegezongen door een stel oude mensen. We zijn nu verzekerd van een veilige reis, dus dat is wel een fijne gedachten. Bij de tempels is het druk met bezoekers, maar geen toeristen. We worden dus behoorlijk vaak bekeken door de inwoners en een aantal willen graag een foto van ons maken. Prima toch! Na nog een aantal tempels te hebben bekeken rijden we op ons gemak weer terug naar de grote stad, waar we de scooter weer inleveren.

In het appartement frissen we ons wat op en zetten we de pas weer voort in de inmiddels donkere straten van de stad. Sasha weet nog een lekkere eet tent, dus na  een aantal straten zitten we bij een klein gezellig eet tentje. Sasha heeft een lekkere beef curry en ik een groente schotel met cashew noten e n rijst, Het is verrukkelijk en is enorm goedkoop. Beide hebben we een grote verse coconut smoothie erbij en zijn we 10,50 dollar kwijt, dus dat is voor ons nog geen 10 euro.

Na het eten lopen we nog even het uitgaansleven door op weg naar de nightmarket. Het uitgaansleven is gezellig, maar niet heel erg druk. Mede door de Covid zijn er al drie jaar geen toeristen geweest in Cambodja en daar wordt door de ondernemers wel over gesproken. In een van de straten zijn opvallend veel dames die naar alle voorbij schuivende mannen lopen te zwaaien. Het is geen red light district maar de reden van het zwaaien is wel duidelijk. Met een paar straten verder komen we aan op de avond markt. Een enorm gezellig groot plein met rondom veel kraampjes met eten, kleding en souvenirs. In het centrum van het plein is live muziek en staat er een boyband te dansen en te zingen. Achter het podium een groot stuk met kleedjes waar veel mensen van hun avond maaltijd zitten te genieten. We lopen tussen de kraampjes door op zoek naar een broek voor Sas. Zonder te onderhandelen mag ze twee dunne lange broekjes meenemen voor 6 dollar.

Inmiddels beginnen we vermoeid te raken en de spierpijn in ons billen en benen van alle trappen die naar de tempels liepen, helpt daar niet bij. Met de app “Grap” bestellen we een tuktuk en laten we ons “thuis” afzetten. Na een heerlijke douche vallen we wederom tevreden in slaap.

1. Ria Koreman:
    10 mei 2022
    Goedemorgen schatten, heerlijk wakker worden met een verhaal. Doe maar wel voorzichtig op die scooters, zou niet durven te rijden daar. zijn wel mooie tempels bij he. Op naar het volgende verhaal. XXX
  2. Joke Braaksma:
    11 mei 2022
    prachtig verhaal heel herkenbaar voor mij,nog heel veel plezier en voorzichtig in het verkeer daar,liefs joke
  3. Henk Spijker:
    16 mei 2022
    Wat een verhaal met die scooters. Maar gelukkig je bent nu heilig verklaard.