Hier kom je ogen, oren, maar ook een neus te kort!

7 mei 2022 - Phnom Penh, Cambodja

Om half acht word ik wakker en ondanks dat de bank in het appartement van Sasha net even te klein is heb ik prima geslapen. Na een douche ontbijten we op de kamer. Sas heeft vooruit al boodschappen gedaan dus ik kan een lekkere yoghurt met verse meloen en een banaan eten. Sas eet een stukje meloentje en een passievrucht en een crackertje met jam. Prima start van de dag.

Zodra we het appartement uitlopen komt de warmte ons al tegemoet. 32 graden voelt als 38 en ik vind het heerlijk. Via een app besteld Sasha een tuktuk die ons naar de Killing fields van Phnom Penh brengt. In deze stad kom je ogen en oren maar ook een neus te kort. Het is een drukke grote stad en de auto’s , scooters, tuktuk, fietsers, voetgangers, schieten dwars door elkaar heen. Er is niemand die ook maar één verkeersregel gebruikt. Hier en daar is er een verkeerslicht, maar ook die wordt meestal genegeerd. De vele kraampjes langs de kant van de weg en de winkeltjes met goederen, waarvan je soms niet kan zien wat het is, maar ook de vele verschillende geuren. Vaak een vieze afval lucht die dan weer aan de kant gedrukt wordt door een heerlijk bak lucht of was lucht van een wasserette. Of dan weer aan garage benzine lucht of vislucht afgewisseld met (wilde) bloemen lucht of de aantrekkelijke lucht van voedsel en fruit.

Met ongeveer een half uurtje door de drukte van de stad rijden we via de buitenwijken naar de oude Chinese begraafplaats, wat vanaf de Khmer Rouge oorlog ook wel de killing fields wordt genoemd. De killing fields is een monument / herdenkingsplaats / museum waar tijdens de Khmer oorlog 20.000 mensen zijn vermoord. Een vreselijk verhaal, waar een prachtige herdenkingsplaats voor is opgezet. Enorm indrukwekkend om daar alle schedels te zien liggen en de verhalen te horen van de gids. Hij is een van de weinige overlevende en heel duidelijk getraumatiseerd. De beste man blijft constant dezelfde gruwelijkheden herhalen die hij gezien heeft en je ziet en voelt bijna de pijn in z’n ogen. Vreselijk. Na de toelichting lopen we op ons eigen tempo nogmaals door het park heen en laten alles nog eens binnenkomen.

Onze tuktuk chauffeur staat buiten het park nog te wachten en brengt ons naar de prison21 (Tuol Sleng). Een oude school die tijdens de oorlog als gevangenis is gebruikt. Vele mensen werden hier vermoord of vanuit hier naar de Chinese begraafplaats gebracht. De vele kamertjes met en zonder bedjes waren martelkamers waar menig onschuldige Cambodian het leven heeft gelaten. Beide zijn indrukwekkende plaatsen en een must see als je in Cambodja bent. In de ruime tuin van de oude school zitten drie overlevenden, die hun boek verkopen om zo hun ervaringen te vertellen en opgelopen trauma te kunnen verwerken. Ik koop een Nederlandse versie van een boekje van een van de overlevende. Een mooi aandenken en een klein steuntje in de rug voor de beste man.

We nemen een tuktuk  naar Wat Phnom. Een grote Buddhistische  tempel op een kleine berg midden in het centrum van de stad. Het is een prachtige plek met enorm veel groen en past eigenlijk niet in de drukke, vaak smerige grote stad. De tempel is in 1373 gebouwd en volgens de legende is dit het begin van de stad. Een prachtige Buddha beeld met veel kleine Buddha beelden versieren het mooie complex en rond de tempel zitten veel inwoners hun gebed te doen, brengen ze een offer of bereiden ze een maaltijd voor.

Vanuit hier gaan we met een tuktuk richting een shopping mal, maar die blijkt bij aankomst niet zo mooi als internet hem beschrijft, Gewoon een aantal merk kleding winkels , waarvan sommige alweer gesloten zijn waarschijnlijk door de crisis. Buiten lopen we wat door de wijk en lopen we langs een klooster. Buiten hangen mooie oranje kleedjes te drogen in de zon. De oranje gewaden zijn de klederdracht van de monniken die in de tempels werken en leren. Buiten staan vier monniken wat te praten en ze kijken nieuwsgierig onze richting in. Als we dichtbij komen, zijn ze alweer snel naar binnen gestapt. Helaas want die had ik graag op de foto gezet.

We lopen nog wat straatjes door en eindigen bij het appartement van Sas. Hier kunnen we ons wat opfrissen alvorens we ergens eten gaan en Sas heeft al het restaurant uitgezocht. We nemen een tuktuk de stad in en gaan eerst nog even bij een groot restaurant wat drinken. Lekker op het terras een grote coconut smoothie en sas een ice tea om nog even bij te komen van onze eerste dag. Een straat verder zit Kung-Fu kitchen waar Sas een tafel regelt om hotpot te eten. Op het kleine tafeltje komt een pan met tomatensoep te staan op een gasplaatje en daar omheen bakjes met diverse vlees en groente. Ze eten hier allemaal met stokjes en dus ook wij knijpen ons vlees en groente stevig vast, voordat we ze in de soep onderdompelen. Het doet me denken aan fondue en het smaakt heerlijk. Zeker door die enorme hoeveelheid knoflook die in de saus zit. Na het smakelijke eten lopen we terug naar ons slaapadres en zijn we na een goede douche heel snel vertrokken.

1. Joke van Zeeland:
    8 mei 2022
    Dit was een goed begin Marco.Geniet samen 👍😘😘
  2. Elske:
    8 mei 2022
    Mooie start! Lekker genieten samen x
  3. Ria Koreman:
    9 mei 2022
    Wat een mooi begin schatten en wat geniet ik weer van het lezen. Super. Veel plezier samen en genieten. kus kus kus
  4. Ger Koreman:
    9 mei 2022
    Leuk jongens, geniet er van!
  5. Henk Spijker:
    16 mei 2022
    Jullie moeten toch wel dicht groeien met al dat eten. Ik benijd je wel. Geweldig alleen om dit te lezen