Bye bye KitKat!

23 mei 2022 - Phnom Penh, Cambodja

Dat was weer even wennen, aankomen in de drukke warme stad, met alle geluiden en geuren. Vannacht voor de laatste keer op het kleine bankje geslapen in het appartement van Sas en op ons gemak wakker geworden. Hier binnen is het heerlijk met de airco aan. De douche is ook weer lekker deze ochtend en als we langzaam weer opgestart zijn, stappen we de deur uit om een paar straten verder lekker van een ontbijtje te genieten. In street 244 zit een fijne bagel shop met een klein terras, waar we buiten genieten van een sapje en een gevulde bagel met avocado, kip, sla, tomaat, bacon en honing-mosterd saus. Een heerlijke hap, waarmee we weer even vooruit kunnen. Naast de bagel shop is een klein steegje waar een paar hele mooie muurschilderingen staan en ik stel voor om het steegje in te lopen. Sas is hier nog niet geweest verteld ze, maar het is een hip steegje met een paar leuke restaurantjes en enorm veel kunst op de muren. De steeg heeft een flauwe bocht waarin een kunst en muziek winkeltje zit verscholen en daar moeten we natuurlijk even binnen kijken. De deur is open, maar er is niemand te zien. Binnen zien we wel hele mooie kunst hangen en en staan wat bakken met elpees en singels. Er hangen wat t-shirts en het hangt vol met posters, maar geen eigenaar. Als we een keer of zes met de voordeur de bel doen laten rinkelen, komt er bovenin uit een raam een hoofd van een man tevoorschijn. “Hello”. Hallo zeggen we terug en we wijzen erop dat de deur open staat. Ja natuurlijk nee hoor kom maar binnen. Volgens ons hebben we de man zojuist uit zijn bed geschud, maar binnen enkele seconden staat hij in de shop, ondertussen zijn shirt nog recht te trekken. Het is een Amerikaan uit Austin, Texas en hij woont hier al heel wat jaren. Hij maakt kunst en brengt wat muziek uit van Cambodjaanse artiesten en volgens zijn zeggen is hij heel erg goed bezig. Dat geloven we best natuurlijk.

Met een typisch Amerikaans klein praatje kopen we een leuk T-shirt als souvenir en voor de support en nemen we weer afscheid. We lopen verder de gekleurde steeg door en bewonderen de prachtige schilderingen. Sasha heeft wat boodschappen nodig voor aankomende week, dus we lopen een stuk de wijk verder door, richting een grote supermarkt. Slechts een paar straten en een groot plein verder is een grote winkel waar we de koele ruimte binnen stappen. Ik duw het karretje voor en Sas werkt haar boodschappenlijstje af. Sommige goederen zijn erg goedkoop, maar andere ook weer erg duur. Maar dat heeft alles te maken dat we andere spullen gebruiken en willen aankomen als de oorspronkelijke inwoners van de stad natuurlijk. Als we de buit binnen hebben lopen we nog een paar winkels verder richting de Smartshop, de telefoonwinkel van Cambodja, omdat Sas haar mobiele telefoon abonnement weer moet verlengen voor aankomende maand. Voor vijf euro kan ze weer een maand onbeperkt bellen en internetten. Vanaf de winkel bestellen we een tuktuk via de GrapApp, die ons terug brengt naar het appartement. Het voelt weer warm vandaag en dat beaamt ook de weer app op onze mobiel: 39 graden. We relaxen nog een beetje en kijken de social media platforms nog eens na, en dan is het tijd om richting het vliegveld te vertrekken. De koffer kan met gemak dicht en de lift brengt ons vanaf de vijfde verdieping naar beneden. Sasha heeft via de GrapApp weer een tuktuk geregeld die ons naar de departure afdeling van het vliegveld brengt. Het zit erop. Over drie uurtje zit ik in het vliegtuig naar Singapore, waar ik over stap voor de grote oversteek naar Schiphol in Amsterdam.

Met een beetje dubbel gevoel nemen we afscheid bij de schuifdeur. Ze moet nog twee maanden volbrengen, maar ik had maar wat graag nog een week of misschien nog wel twee willen rondreizen met haar. Dag lieve Sasha, bedankt voor je gezelligheid, je gastvrijheid en de ontzettende gave reis door Cambodja. Reizen in Azië is heerlijk en Cambodja heeft me zeker verbaasd. Een dikke aanrader! Het inchecken gaat voorspoedig. Ik heb uiteraard alle papieren op orde en binnen korte tijd loop ik op de luchthaven mijn laatste tijd hier te vullen. Aan het eind van de hal is Gate 9, de gate vanwaar mijn vliegtuig vertrekt en daar zit een winkeltje Daily Diaries. Ik twijfel even, maar bestel dan toch een klein ijsje met KitKat smaak. Lekkere afsluiter voordat ik straks aan het vliegtuig voer over ga. Vlak voor we gaan boarden heb ik nog even contact met het thuisfront en bekijk ik nog even de social medias. Straks in het vliegtuig is de verbinding niet of nauwelijks aanwezig. Ik zie een nieuw berichtje op SnapChat, waar we met ons gezin een groepsapp hebben en snel dingen kunnen delen: nieuw bericht van Sasha: “Als troost heb ik dan maar een ijsje gekocht bij Daily Diaries” schrijft ze, “In de smaak KitKat”. Met een hele grote glimlach stap ik door de poort en neem plaats in het vliegtuig op weg naar huis. Ach Sassie wat lijk je toch op me. Ik hou van je.

1. Ria Koreman:
    23 mei 2022
    Ach lieve Sasha, alleen weer verder. Nog 44 dagen schat en dan ben je weer bij ons. Paps is weer veilig thuis en heeft heel veel te vertellen. Sasha geniet ook nog even deze dagen en iedereen houd van je hoor. XXX
  2. Henk Spijker:
    24 mei 2022
    Het zit er op. Maar jullie hebben genoten. Hele, leuke, fijne verhalen
  3. Joke van Zeeland:
    24 mei 2022
    We hadden deze blog nog niet gelezen 😂 Je bent alweer thuis.Je hebt genoten,en wij ook van je vlogs.Sas nog heel veel
    Succes en plezier op je school.👍🎤🎸
  4. Ties:
    25 mei 2022
    Wat een geweldige reis, verhalen, foto's en filmpjes.
    Het was heel leuk om dat zo vanuit Nederland mee te mogen maken.