Onze volgende bestemming is Siem reap!

12 mei 2022 - Siem Reap, Cambodja

Vandaan verruilen we Battambang voor Siem reap, maar niet voordat we langs het ontbijt buffet hebben gelopen natuurlijk. Tot tien uur ‘s ochtends kan je prima ontbijten hier en vandaag neem ik scrambled eggs op brood. Vers fruit er naast en een glas jus de orange. Heerlijk. We hebben nog wel even de tijd voordat de bus vertrekt, dus we relaxen een beetje rond het zwembad en op onze kamer. Ook wel eens fijn om het blog bij te werken en alle socials te beantwoorden. Rond kwart over elf reken ik af in het hotel en nemen we de tuktuk naar het busstation. We hebben tickets om twaalf uur en om twee minuten over twaalf rijden we weg van de verzamelplaats. De chauffeur is niet van het wachten en heeft snel die vaart erin. We zitten weer direct achter hem, wat een hele fijne plek is. Er is iets meer beenruimte en je kan goed vooruit kijken. Volgens de papieren zou de rit zo’n drie, en bij druk verkeer drie en een half uur duren. Op een nette manier schiet de mini-van door het verkeer en hebben we toch voldoende de tijd om alles buiten te observeren. Het valt ons op dat het steeds groener wordt en het platteland er zo prachtig bij ligt. De wijdse rijstvelden met een enkele palmboom zijn een lust voor het oog. Hier en daar een buffel die uit ligt te rusten van het voor trekken van de ploeg of een kraampje langs de kant met de gebruikelijke etenswaar. Het zijn allemaal prachtige afbeeldingen voor op je persoonlijke harde schijf, want het is lastig in een rijdende bus, deze vast te leggen op camera.

Tot onze verbazing zijn we met twee en een half uur al in Siem reap en worden we bij het uitstappen direct aangesproken door een aantal tuktuk rijders. Iedereen wil onze gids zijn naar het hotel of naar de tempels. Wij laten ons naar ons hotel rijden, maar dat valt nog niet mee voor onze rijder. Hij zegt dat hij weet waar het is, maar Sasha moet hem de weg wijzen met haar GPS. Bij aankomst begrijpen we waarom; dit hostel is vrij nieuw en ligt in een stukje nieuwbouw van de stad. De weg er naar toe staat nog nergens beschreven, maar met wat rondkijken en vragen staan we toch binnen tien minuten voor de deur. We worden hartelijk ontvangen door de Franse eigenaar Jill en zijn staff Terry,  Cola en haar zuster Colap. Bovendien komt hun hond Octave vriendelijk om de hoek kijken wie er nu weer op bezoek komt. Een bijzonder vriendelijk ontvangst in een geweldig hostel. Een welkomstdrankjes en een fris vochtig doekje wordt hartelijk in ontvangst genomen door ons en we praten wat over beide achtergrond. De eigenaar komt met zijn vrouw uit Nice, maar omdat hun dochter hier ging studeren, wilde ze vaker bij haar zijn en besloten de twee oud docenten hier een nieuw leven op te zetten. Daar naast is Jill een rock muzikant en heeft hier een kamer met een drumstel. Oh en toevallig ook een gitaar. Het feest is compleet als hij verteld dat zijn eerste rock concert van Status Quo was en we hebben al snel een afspraak voor de volgende middag, in zijn muziek kamer haha.

Eerst maar eens de kamer bekijken en ook daar kijken we onze ogen uit. Wat een geweldige kamer is dit. Heel erg fris en licht met een hoog plafond en twee grote ruime bedden. Alles is net een jaar oud en door de Covid periode amper gebruikt. Werkelijk een heel fijn onderkomen. als we ons iets opgefrist hebben lopen we het terrein af een smal straatje door. Prachtig om langs de huizen te lopen en even contact te maken met de inwoners. Meestal kort, soms iets langer. We zijn iets eerder aangekomen in Siem reap, dus het is nog licht, dat is erg fijn. We lopen langs de rivier richting de avond markt. Sasha is al eerder in Siem reap geweest en wil me graag een aantal plekken laten zien. Zo ook de markt vol met vlees, vis, groente ,fruit, sieraden, souvenirs en kleding. De markt is vol kleine paadjes tussen kraampjes en winkeltjes door. Overal een zelfde soort jongedame die je van alles wil aansmeren. “You buy want sir yes?” klinkt het doorlopend in ons oor. Terwijl ze zojuist gehoord en gezien hebben dat we bij haar buurvrouw alles afsloegen, proberen ze het bij deze volgende kraam gewoon opnieuw. We worden er een beetje melig van eerlijk gezegd. Na wat rondjes te hebben gelopen, laat ik me toch verleiden om een Buddha beeldje te kopen en dan lopen we via de zijkant de markt weer af. De straatjes zijn erg gezellig hier en gevuld met restaurantjes, souveniershops en kleding winkeltjes. Aan de overkant van de straat is een winkel met voet massage. We gaan even kijken en laten ons verleiden om voor twee dollar per persoon onze voeten te laten masseren door vissen! We nemen plaats op een bankje en voor ons zijn vier grote bakken met vissen. We stoppen onze voeten in het water, waarna de vissen direct beginnen te knagen en alle dode huid schilfers en eelt eraf eten. We komen niet meer bij van het lachen, want het kriebelt enorm en de tranen lopen over onze wangen. Dat de eigenaar gewoon serieus blijft kijken is voor ons een reden om nog harder te gaan lachen en soms moeten we onze voeten wegtrekken om dat het kriebelen te erg is. Super grappig dit. Toch begint dit na een tijdje te wennen en gunnen wij de vissen hun pleziertje. Na twintig minuten stappen we eruit en lopen we met een lach de straatjes weer door, maar nu op zoek naar een eet tentje. Halverwege Pub Street vinden we een steakhouse, waar we een stukje vlees eten met een klein beetje patat en groente. Het is een echt toeristen maaltijd, maar dat mag uiteraard in de vakantie. Na de fijne maaltijd lopen we met vijftien minuten terug naar ons hostel. We hebben nog geen toetje gehad en ze hebben huisgemaakt ijs, Dat wil ik uiteraard wel eens proberen, dus bestel ik een bakje cocos en chocolade ijs. Het is heerlijk koud en romig en is binnen no time leeg natuurlijk. Hierna stappen we zo snel mogelijk onder de douche. Wat een heerlijke dag weer en al snel vallen we als een blok in slaap.

1. Joke van Zeeland:
    13 mei 2022
    Ik kan me voorstellen dat die vissen kriebelen 😂😂
  2. Ties:
    13 mei 2022
    Net even bij gelezen en gekeken.
    Wat een geweldige reis weer!!
  3. Marco:
    16 mei 2022
    Dank je wel ties, leuk dat je mee leest!
  4. Ria Koreman:
    14 mei 2022
    Hahahaha, wat een heerlijk verhaal. Ik moet heel hard mee lachen, eerst dat van die muziek, waar me glimlach begint en dan van die vissen, heerlijk om je ochtend zo te beginnen. Als je van die hamman doeken ziet en niet duur zijn mag je die meenemen voor mij en Bar. Die zijn daar altijd zo mooi. Dikke knuffel schatten en tot morgen. XXX
  5. Ger Koreman:
    14 mei 2022
    Natuurlijk Status Quo gespeeld?
  6. Marco:
    uiteraard hahaha
  7. Henk Spijker:
    16 mei 2022
    Ik zou het niet uithouden met die vissen. En heb je ook nog gitaar gespeeld.
    Heerlijk om te lezen.