Een stukje paradijs in Cambodja.

16 mei 2022 - Koh Rong, Cambodja

Met een paar onderbrekingen, maar toch best oké geslapen, zijn we aangekomen in Sihanoukville. Vanaf de eindhalte om zes uur ‘s ochtends, delen we met Nederlander Sjoerd, die ook in de nachtbus zat, een tuktuk die ons naar de haven brengt. Hij zit op een ander eiland, maar een tuktuk delen is wel zo gunstig natuurlijk. Gisteravond begon het met regenen in Siem reap en het is nog niet droog geweest helaas. Het blijft warm, gevoelstemperatuur 38 graden, maar je wordt wel zeiknat. Gelukkig kunnen we droog zitten bij een klein koffietentje waar ik een paar banaantjes scoor als ontbijt en Sasha een stukje cake. Met wat water hebben we een eenvoudig maar prima ontbijtje. Om negen uur vertrekt onze boot naar het eiland Koh Rong, dus we mogen nog even wachten in een grote hal met een grote fan op ons gericht. Buiten de hal komt de regen met bakken uit de hemel vallen. Inmiddels staan er zo’n 25 mensen te wachten in de hal voor vertrek met de boot en komt er een bus aangereden waar we allemaal in kunnen stappen. De bus geeft een dot gas en begint direct weer met afremmen, want nog geen honderd meter verderop ligt de boot klaar om ons naar het eiland te brengen. Prima geregeld,maar wel wat overdreven, maar ach we zijn droog over. Dat dan weer wel.

De boot schiet lekker over het water en we zitten helemaal vooraan voor het raam. Niet dat we vooraan wat zien, want het water klutst tegen het raam. Bovendien zitten de ramen voor ons net even te hoog, maar aan de zijkant kunnen we de omtrekken van diverse eilanden spotten. Dan begint de boot af te remmen en stopt hij bij de Pier Long Set. Een passagier die naast ons zit werkt in het hotel naast ons en deelt graag met ons een taxi baar het hotel. Prima toch. Met twintig minuten staat er een Toyota Rav klaar en rijden we naar het hotel de Secret Garden bij Pagoda beach. De weg er naar toe ziet er prachtig uit. HEt eiland heeft bergen en is enorm glooiend. Dat is weer eens wat anders, want het vaste land is voornamelijk plat. Als we de laatste afslag van de grote weg nemen, voor de laatste tweehonderd meter naar het hotel, voel ik een teleurstelling opkomen. De eerste indruk is niet al te best; veel rommel aan de kant van de weg en het lijkt eerder een grote bouwplaats. Aan het eind van dit pad stoppen we en de chauffeur neemt ons mee een trap op. En dan stappen we op heerlijk zacht wit zand. We zijn aangekomen bij het hotel en het is een waar paradijs! Het druppelt nog zacht van de regen, maar het restaurant waar we ook kunnen inchecken is aan alle kanten open en is enorm gezellig. Op het strand voor ons groeien prachtige palmbomen en overal staan zitjes en matrassen waar we gebruik van kunnen maken. Het is heel erg stil, dus we kunnen in alle rust alles verkennen. Na het inchecken open we met de sleutel naar ons huisje wat zo’n vijfentwintig meter van het restaurant af ligt. Ook hier worden we blij verrast van de ruime prachtige kamer. Alles heeft een betonlook en is van alle gemakken voorzien. Een enorme grote badkamer met een hele grote buitendouche. Ongelofelijk mooi en sfeervol ingericht. we trekken onze zwemkleding aan, maar gaan eerst even lunchen in het restaurant. Beide hebben we een heerlijk broodje. Sas heeft een Philly Cheesesteak (stukjes vlees, kaas, ui en paprika) en ik een verse tonijnsalade met olijven en kappertjes. Sas is blij met haar appelsap en ik bestel zelf uiteraard weer een grote verse kokosnoot. Uitkijkend over het witte strand en de turquoise zee is dit toch wel het ultieme vakantie gevoel. Wat wel jammer is dat het nog steeds regent. Gelukkig niet al te hard, maar net even te hard om op het strand te gaan liggen. Toch lopen we naar de branding en voordat we er over nadenken, liggen we in de zee. Wauw wat een prachtige plek is dit! Het is heel erg lang ondiep water met enkel een witte bodem van zacht zand. Hier en daar een schelpje, verder niets! Geen plantje, geen steentje. Hier en daar een klein visje, that’s it! Helaas begint het harder te regenen en lopen we terug naar ons huisje. Mooi even de tijd om het blog bij te werken, want ik loop een beetje achter en sas zit wat op haar spelcomputer. Ik haal een fles water, want die is inmiddels op en zit nog even aan de bar met de medewerker te praten. Hij wil graag weten waar we vandaan komen en hoe lang we in Cambodja zijn. De eigenaar van dit hotel is een Nederlander verteld de jongeman. Ik vertel hem dat ik op bezoek ben bij Sas en wast we allemaal gedaan hebben. Hij is nog niet verder geweest dan de stad aan de overkant van het water en is benieuwd hoe het er zal zijn. Ik vertel over de mooie ervaringen in Siem Reap en hoeveel we gelopen en gezien hebben. “Oh you then tired and need massage” zegt hij. En voor ik het weet lig ik op een tafel en wordt mijn hoofd, rug en benen gemasseerd. Hoe goed kan een vakantie worden? Maar het is warm en ik heb er na twintig minuten eigenlijk wel genoeg van. Ik bedank de dame en aan tafel in het restaurant zit Sas al te wachten. We bestellen een heerlijk diner en sluiten de avond af met een heerlijk toetje. Na een heerlijke douche zitten we nog even op ons mobiel en werk ik nog aan ons blog, maar ik merk dat ik om negen uur zit te knikken en sommige stukken niet meer mee krijg. Tijd dus om te gaan slapen.

1. Ria Koreman:
    18 mei 2022
    Wat geweldig en super. Nu maar lekker relaxen op het strand. Wat zullen jullie bruin zijn. Veel plezier op de nieuwe plek. XXX
  2. Ger Koreman:
    18 mei 2022
    Leuk jongens wat jullie allemaal beleven en ook zo leuk geschreven.
    Veel plezier van Ger.
  3. Ties:
    18 mei 2022
    Mooie verhalen en mooie foto's weer Marco!!
    En wat een indrukken allemaal. Lekker genieten onder de palmbomen.
  4. Joke van Zeeland:
    19 mei 2022
    Ik had deze blog vergeten te lezen.Gauw gelezen ik wil n.l niks missen van jullie geweldige verhalen en foto’s.Was weer top.
  5. Henk Spijker:
    20 mei 2022
    Wat een mooie plek meer en wat zijn die mensen vriendelijk